Eerdere kennis- en inspiratiebijeenkomsten

Heb je zelf een idee voor een bijeenkomst of een workshop? Om te volgen of te geven? Dan horen we graag van je!

In 2024 organiseerden we:

  • Het seminar Van weerstand naar beweging. Prof. Marieke Fransen vertelde over het onderzoek dat zij doet naar vormen van weerstand. Liset Strijker vertelde hoe je mensen wél beweegt en burgemeester Bruls vertelde over hoe hij handelt en wat hij doet in situaties waar polarisatie op de loer ligt. Deze bijeenkomst organiseerden we samen met Logeion.
  • Samen met de Communicatie Lounges, organiseerden we een een uniek event met Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar Communicatie. Tijdens dit event stond de sleutelpositie van de communicatieprofessional centraal én hoe je deze inneemt. Hoe claim jij deze positie en hoe geef je hier invulling aan? Dat staat of valt met jouw visie, leiderschap en vakmanschap. Betteke gaf handvatten om meer gedaan te krijgen 'aan de voorkant van het beleid'.

In 2023 organiseerden we:

  • Een bedrijfsbezoek aan NEC. Manager Marketing & Media Erwin van Haren ons over zijn aanpak om als NEC een relevant merk te zijn en te blijven. Hoe doe je aan fanbinding als je emotie en bedrijfsmatig denken moet combineren? En wat kunnen wij daar van leren?
  • Een kijkje in de keuken van Google. Rachid Finge, Marketing and Communications Manager Northern Europe vertelde ons hoe je een internationaal merk als Google neerzet. We gingen met hem in gesprek over de kracht van Google's communicatie- en marketingaanpak, de dilemma's en lessons learned.
  • AI en communicatie: mogelijkheden en risico's. Deze bijeenkomst organiseerden we met Logeion. We keken we naar ChatGPT als de gamechanger in het communicatievak. Naar de kansen die ChatGPT biedt en welke risico’s en ethische kwesties eraan kleven.
  • Een bezoek aan de 4Daagse en vierdaagsefeesten. Op een volle Wedren hoorden we alles over de communicatie die bij dit jaarlijkse evenement komt kijken.
  • In de workshop over succesvolle podcasts maken doken we in dit populaire communicatiemiddel. We leerden hoe succesvolle podcasts opgezet zijn, wat succesfactoren zijn en dachten na over wat we zelf in een podcast zouden zetten.
  • Op een regenachtige novembermiddag kregen we een rondleiding door het Stationsgebied in Nijmegen. We hoorden alles over de plannen en de communicatieaanpak van de gemeente Nijmegen.
  • De laatste bijeenkomst van 2023 was een mooie uitsmijter: we kregen een kijkje achter de schermen van Serious Request. We hoorden alles over het evenement, de communicatie en marketing, de echte verhalen die verteld móesten worden en het warme bad dat Nijmegen voor de organisatie was.

In 2022 organiseerden we:

  • Een kijkje achter het nieuws: tijdens ons werkbezoek aan de Gelderlander keken we achter de schermen van de online en offline krant.
  • Tijdens de workshop Citymarketing in Actie, hoorden we van de gemeente Nijmegen hoe je citymarketing tot een succes maakt en je stad tot ver buiten de stadsgrenzen als relevant merk positioneert. 
  • Omgevingsanalyses 3x raak door Imke Kerkhof van Communicatieverandering. Ze liet zien hoe omgevingsanalyses ons helpen communiceren in tijden van crisis en niet-crisis.
  • Hoe sta je sterk in elk gesprek? door Mascha Weijers van Vank. Als veranderen gebeurt in gesprekken, hoe zorg je dan dat je van elk gesprek het gesprek maakt dat jullie verder brengt?
  • Nieuws maken! Margie Alders en Pauline Dekhuizen van het Radboudumc vertelden hoe je je boodschap managet en over de bühne brengt als het brengen van nieuws voor redacties gaat over keuzes maken uit het grote aanbod dat zij dagelijks aangereikt krijgen.
  • Arbeidsmarketing: kom in het hoofd én in het hart. Talenten vinden en aan je binden is voor veel werkgevers tegenwoordig een uitdaging. We vissen in dezelfde vijver. Hoe onderscheid je je dan als werkgever en hoe slaag je er in op de radar van díe mensen te komen die jij zoekt? Sophie Grandia vertelde het ons.

Bijeenkomsten die we in het door corona gekleurde 2021 organiseerden: 

  • Een kijkje in de keuken bij de VRGZ-crisisorganisatie over de communicatieaanpak coronavirus met Arnie Loos van de VRGZ en Suzanne Baks en Jack Broeksteeg van de gemeente Nijmegen.
  • Een goed verhaal vertelt zich door; hoe maak je verhalen die raken en zet je storytelling echt in? Door Saskia Ramakers en Jeroen Janssen van StoryFlow teamleiderschap.
  • Campagne "Geldzorgen" van de gemeente Nijmegen met een strategie gebaseerd op onderzoek naar gedragsbeïnvloeding door Vera Nijhuis, gemeente Nijmegen.
  • Organiseren van een effectief online event met Thijs Groenewegen van Mijn Event Online.
  • Hoe optimaliseer je je webcarestrategie? De do's en don'ts van webcare door online deskundige Imke Kerkhof van Communicatieverandering.
  • Personal Branding over het vinden van de beste versie van jezelf met Brand Advisor Imke Adolfs van IMKE.
  • Be hungry & get fed; workshop van Marlies Leupen (Bureau Marlies Leupen) over het (digitaal) vertellen van een goed verhaal.